Dlaczego, jeśli zgromadziliśmy sporo leków na zapas i chcemy je zwrócić do apteki, farmaceuta odsyła nas z kwitkiem? Czy w obrocie aptecznym są w ogóle produkty podlegające zwrotowi?
Zwroty w aptece – kiedy są możliwe?
W serwisie Apteline.pl zgodnie z wizją Grupy NEUCA zależy nam na przekazywaniu treści najwyższej jakości – sprawdzonych informacji, eksperckiej wiedzy. Dlatego nasze teksty piszą i weryfikują specjaliści – farmaceuci i lekarze.

Farmaceuta MarcinPiątek, kierownik apteki w Bydgoszczy: – Pacjent kupił za dużo, nie to, co trzeba, przypomniał sobie o uczuleniu, stwierdził, że jednak nie potrzebuje leku lub boi się go zażyć. W takich sytuacjach nie mamy możliwości reagować przychylnie na prośbę o zwrot – mówi. Dlaczego?
Stanowisko Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego jest jednoznaczne. – Produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne wydane z apteki co do zasady nie podlegają zwrotowi. Wyjątek stanowią jedynie te, które są obarczone wadą jakościową, zostały niewłaściwie wydane oraz sfałszowane– informuje Dominika Walczak z GIF.
Identycznie jest w przypadku aptecznej sprzedaży wysyłkowej – maści przeciwbólowe, tabletki do ssania na gardło czy czopki na zbicie temperatury u dziecka to przecież leki, choć dostępne bez recepty, mleko dla niemowląt, napoje proteinowe czy preparaty odżywcze dla osób leczących się onkologicznie to środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego, a pieluchomajtki, cewniki, sprzęt stomijny czy opatrunki specjalistyczne należą do wyrobów medycznych.
Pamiętajmy zatem, że nie wszystko, co kupujemy przez internet, mamy prawo zwrócić.
„Ale ja nie otwierałem!”
Często jesteśmy rozczarowani, że jakiegoś produktu nie możemy zwrócić, chociaż go nie zużyliśmy. Powód jest prosty – chodzi o nasze bezpieczeństwo. Leki to substancje wrażliwe choćby na zmiany temperatury, a warunki przechowywania mają istotne znaczenie dla ich działania. W domu możemy je zaburzyć. Dlatego żaden zwrócony do apteki lek nie może trafić do ponownego obrotu i od farmaceutów wymaga tego Prawo farmaceutyczne. – Staramy się cierpliwie wyjaśniać, że proces wytwarzania i przechowywania produktu leczniczego jest ściśle kontrolowany. Jesteśmy w stanie odtworzyć i potwierdzić warunki wyprodukowania, transportu i przechowywania leków czy wyrobów medycznych od momentu ich wytworzenia aż do wydania z apteki. Tu kontrola nad produktem się kończy. To właśnie dlatego apteka nie przyjmuje zwrotu na przykład nierozważnie kupionego leku, a gdy to zrobi, zobowiązana jest taki lek zutylizować – tłumaczy Marcin Piątek. Farmaceuci przypominają też, że w aptece trzeba po prostu dokonywać przemyślanych zakupów.
>> Domowa apteczka: jak przechowywać leki? Co zrobić z przeterminowanymi lekami?
Te produkty można zwrócić
Istnieją jednak produkty, których Prawo farmaceutyczne nie opisuje. To choćby kosmetyki i suplementy diety. Marcin Piątek wyjaśnia, że w takiej sytuacji zwrot zależy od wewnętrznego regulaminu firmy prowadzącej aptekę. –Możemy się spotkać z odmową przyjęcia zwrotu suplementu diety, gdy na przykład należy przechowywać go w lodówce – przypomina.
Jeśli kupimy termometr czy ciśnieniomierz i okaże się on wadliwy, wówczas możemy skorzystać z gwarancji, którą zapewnia producent sprzętu. Wtedy mówimy o reklamacji. Możemy domagać się naprawy urządzenia, wymiany na inny model lub zwrotu pieniędzy.
Podobnie jeśli zakupiony lek ma jakąś wadę, którą zauważmy po otwarciu opakowania. Na przykład ma nietypowy kolor, niepokojący kształt, zapach lub jego gramatura budzi wątpliwości.
Zwrócić lek możemy także wówczas, gdy farmaceuta przez pomyłkę wyda nam inny preparat niż ten przepisany w recepcie.
– Jeśli zakupiony lek ma wadę jakościową, można go oddać do apteki, natomiast dalej procedura jest skomplikowana. Zazwyczaj farmaceuta do momentu wyjaśnienia sprawy z hurtownią i producentem nie jest w stanie wymienić wadliwego produktu na inny lub od ręki oddać pieniędzy – mówi Marcin Piątek.
>> Jak prawidłowo mierzyć ciśnienie i jaki ciśnieniomierz wybrać?