• 19 000 produktów
  • Darmowa dostawa
  • Wysyłka w 24 godziny
  • 2600 punktów odbioru
 
 

Z cukrzycą w samolocie, czyli o podróżowaniu z insuliną i lekami przeciwcukrzycowymi

Podróże samolotowe, szczególnie dalekie i wiążące się ze zmianą strefy czasowej, wymagają od pacjentów z cukrzycą typu 1. i 2. odpowiedniego przygotowania. Dotyczy ono zarówno przewożenia leków i akcesoriów, jak i odpowiedniego dostosowania dawek insuliny lub leków doustnych.

ilustracja taśmy z prześwietlanym bagażem w trakcie kontroli celnej na lotnisku

Drobiazgowe kontrole na lotniskach nie omijają diabetyków. Jeśli wybierasz się w podróż samolotem, szczególnie poza Europę, przygotuj się na konieczność „wytłumaczenia się” z przewożonych leków i akcesoriów. Pamiętaj także, by nie prześwietlać pompy oraz o tym, by w czasie podróży częściej mierzyć cukier. Co jeszcze jest ważne i dlaczego?

  • Jeśli planujesz lot samolotem, poproś lekarza o wypisanie zaświadczenia, że masz cukrzycę i musisz używać wstrzykiwaczy, insuliny oraz innych leków. W przypadku podróży zagranicznych takie zaświadczenie trzeba mieć przygotowane w języku angielskim. Zaświadczenie tego typu może być pomocne także na miejscu. Jeśli z jakichś powodów będziesz zmuszony zakupić leki takie jak insulina w zagranicznej aptece, uwiarygodni ono, że jesteś diabetykiem.
  • Pakując leki konieczne do terapii cukrzycy, w tym insulinę, dokładnie je opisz, a jeśli jest to możliwe, zachowaj je w oryginalnych opakowaniach. W niektórych krajach jest to warunek konieczny, by przejść kontrolę na lotnisku.
  • Pamiętaj, by wszystkie potrzebne akcesoria, a przede wszystkim insulinę, przewozić w bagażu podręcznym. Przy sobie warto mieć glukometr, a także glukozę i glukagon w razie niedocukrzenia.
  • W wielu liniach lotniczych można zamówić posiłki dla diabetyków. Pamiętaj, że z reguły są to dania niskowęglowodanowe, przeznaczone dla osób z cukrzycą typu 2. W przypadku osób z „jedynką” niejednokrotnie bardziej zasadne jest zamówienie „normalnego” jedzenia, zawierającego rozsądne ilości węglowodanów.
  • Podczas startu i lądowania samolotu pamiętaj o konieczności odłączenia pompy insulinowej.
  • Jeśli jesteś użytkownikiem pompy insulinowej i w dniu odlotu wypada Ci termin zmiany wkłucia od pompy, wymień je co najmniej 12 godzien przed odlotem. W ten sposób zyskasz czas na upewnienie się, że nowy zestaw działa prawidłowo. Zwróć uwagę na baterię w pompie i w razie potrzeby wymień ją na nową.
  • Długie loty zwiększają ryzyko odwodnienia, a to z kolei zwiększa naszą szansę na hiperglikemię. Dlatego w czasie długich rejsów trzeba regularnie pić wodę.
  • Z pompą insulinową można przejść przez bramki kontrolne. Pompę można mieć wpiętą lub trzymać ją w ręku. Trzeba poinformować celników, co mamy przy sobie.
  • Nie zaleca się prześwietlania (skanowania) pompy. Dlatego nie należy jej wkładać do pojemnika, do którego wkłada się torebkę, telefon itp.
  • Podczas wielogodzinnych podróży może się zwiększyć zapotrzebowanie na insulinę. Stąd w czasie lotu należy często kontrolować glikemię i ewentualnie podawać korektę z insuliny krótkodziałajacej. Można także rozważyć czasowe zwiększenie bazy w pompie insulinowej.

Czytaj także:
Pompa insulinowa podczas startu i lądowania samolotu – dlaczego należy ją odłączyć??
Masz cukrzycę i podróżujesz samolotem? Uważaj na zaburzenia glikemii

Pobierz:
Zaświadczenie dla podróżującego chorego na cukrzycę / Certificate for the travelling patient with diabetes mellitus

Poznaj naszego eksperta
Marta Słowińska

Marta Słowińska

Dziennikarka zajmująca się tematyką lifestyle'ową i medyczną, od siódmego roku życia próbuje zaprzyjaźnić się z cukrzycą typu 1.

Zobacz także

Pompa insulinowa podczas startu i lądowania samolotu – co należy z nią zrobić?

Autor:

Małgorzata Marszałek

Data publikacji: 26.06.2017

Podróżowanie samolotem z pompą insulinową u boku nie stanowi większego problemu. Aby jednak było bezpieczne, konieczne jest odłączanie pompy w momencie startu i lądowania. Jeśli tego nie zrobimy, mamy duże szanse na niedocukrzenie w trakcie podróży lub po jej zakończeniu.

Czytaj więcej

Z pompy na peny – czy czasowa zmiana terapii ma sens?

Autor:

Marta Słowińska

Data publikacji: 26.06.2017

Wielu użytkowników pomp insulinowych w okresie wakacyjnym rezygnuje z tej metody podawania insuliny na rzecz intensywnej insulinoterapii penami. Czasowa zmiana sposobu leczenia to przykład elastycznego podejścia do życia z cukrzycą – wybieramy taką terapię, jaka w danym czasie jest dla nas najbardziej korzystna i wygodna.

Czytaj więcej

Niedoczynność tarczycy a dieta – co można jeść przy niedoczynności?

Autor:

Redakcja Apteline

Data publikacji: 19.07.2018

Niedoczynność tarczycy, czyli niedobór hormonów wydzielanych przez tarczycę, zaburza wiele funkcji metabolicznych i homeostatycznych organizmu. Dlatego jednym z objawów niedoczynności tarczycy jest tycie. Odpowiednia dieta przy niedoczynności tarczycy hamuje zarówno rozwój niedoczynności, jak i nadmierny przyrost masy ciała.

Czytaj więcej

Choroba Hashimoto – jakie są jej przyczyny i jak przebiega?

Autor:

Redakcja Apteline

Data publikacji: 19.07.2018

Choroba Hashimoto, czyli przewlekłe limfocytowe zapalenie tarczycy, nazwę wzięła od nazwiska swego odkrywcy, japońskiego chirurga Hakaru Hashimoto. Choroba Hashimoto to jedna z najczęstszych przyczyn niedoczynności tarczycy. Może pojawić się w każdej grupie wiekowej, także u dzieci, choć częściej występuje u kobiet niż u mężczyzn.

Czytaj więcej

Objawy choroby Hashimoto – jak rozpoznać tę niedoczynność tarczycy?

Autor:

Redakcja Apteline

Data publikacji: 18.07.2018

Choroba Hashimoto polega na autoimmunologicznym zapaleniu tarczycy dającym objawy niedoczynności tarczycy. Aby rozpoznać chorobę Hashimoto, należy zbadać poziom hormonów tarczycy, a także wykonać badania obrazowe. Niekiedy potrzebna jest biopsja.

Czytaj więcej