Podróże samolotowe, szczególnie dalekie i wiążące się ze zmianą strefy czasowej, wymagają od pacjentów z cukrzycą typu 1. i 2. odpowiedniego przygotowania. Dotyczy ono zarówno przewożenia leków i akcesoriów, jak i odpowiedniego dostosowania dawek insuliny lub leków doustnych.
Z cukrzycą w samolocie, czyli o podróżowaniu z insuliną i lekami przeciwcukrzycowymi

Drobiazgowe kontrole na lotniskach nie omijają diabetyków. Jeśli wybierasz się w podróż samolotem, szczególnie poza Europę, przygotuj się na konieczność „wytłumaczenia się” z przewożonych leków i akcesoriów. Pamiętaj także, by nie prześwietlać pompy oraz o tym, by w czasie podróży częściej mierzyć cukier. Co jeszcze jest ważne i dlaczego?
- Jeśli planujesz lot samolotem, poproś lekarza o wypisanie zaświadczenia, że masz cukrzycę i musisz używać wstrzykiwaczy, insuliny oraz innych leków. W przypadku podróży zagranicznych takie zaświadczenie trzeba mieć przygotowane w języku angielskim. Zaświadczenie tego typu może być pomocne także na miejscu. Jeśli z jakichś powodów będziesz zmuszony zakupić leki takie jak insulina w zagranicznej aptece, uwiarygodni ono, że jesteś diabetykiem.
- Pakując leki konieczne do terapii cukrzycy, w tym insulinę, dokładnie je opisz, a jeśli jest to możliwe, zachowaj je w oryginalnych opakowaniach. W niektórych krajach jest to warunek konieczny, by przejść kontrolę na lotnisku.
- Pamiętaj, by wszystkie potrzebne akcesoria, a przede wszystkim insulinę, przewozić w bagażu podręcznym. Przy sobie warto mieć glukometr, a także glukozę i glukagon w razie niedocukrzenia.
- W wielu liniach lotniczych można zamówić posiłki dla diabetyków. Pamiętaj, że z reguły są to dania niskowęglowodanowe, przeznaczone dla osób z cukrzycą typu 2. W przypadku osób z „jedynką” niejednokrotnie bardziej zasadne jest zamówienie „normalnego” jedzenia, zawierającego rozsądne ilości węglowodanów.
- Podczas startu i lądowania samolotu pamiętaj o konieczności odłączenia pompy insulinowej.
- Jeśli jesteś użytkownikiem pompy insulinowej i w dniu odlotu wypada Ci termin zmiany wkłucia od pompy, wymień je co najmniej 12 godzien przed odlotem. W ten sposób zyskasz czas na upewnienie się, że nowy zestaw działa prawidłowo. Zwróć uwagę na baterię w pompie i w razie potrzeby wymień ją na nową.
- Długie loty zwiększają ryzyko odwodnienia, a to z kolei zwiększa naszą szansę na hiperglikemię. Dlatego w czasie długich rejsów trzeba regularnie pić wodę.
- Z pompą insulinową można przejść przez bramki kontrolne. Pompę można mieć wpiętą lub trzymać ją w ręku. Trzeba poinformować celników, co mamy przy sobie.
- Nie zaleca się prześwietlania (skanowania) pompy. Dlatego nie należy jej wkładać do pojemnika, do którego wkłada się torebkę, telefon itp.
- Podczas wielogodzinnych podróży może się zwiększyć zapotrzebowanie na insulinę. Stąd w czasie lotu należy często kontrolować glikemię i ewentualnie podawać korektę z insuliny krótkodziałajacej. Można także rozważyć czasowe zwiększenie bazy w pompie insulinowej.
Czytaj także:
Pompa insulinowa podczas startu i lądowania samolotu – dlaczego należy ją odłączyć??
Masz cukrzycę i podróżujesz samolotem? Uważaj na zaburzenia glikemii







