W ramach przygotowań do sprawowania opieki nad dzieckiem z cukrzycą dyrektor placówki powinien zorganizować szkolenie dla kadry pedagogicznej.
Szkolenie dla nauczycieli z zakresu opieki nad dzieckiem z cukrzycą

Ministerstwo Edukacji Narodowej nakłada na dyrektora placówki obowiązek zorganizowania szkolenia dla kadry pedagogicznej, jeśli szkoła ma sprawować opiekę nad dzieckiem z cukrzycą, nie określa jednak, kto powinien je przeprowadzić. Niektóre przedszkola i szkoły decydują się na szkolenia komercyjne, inne korzystają z najczęściej bezpłatnej oferty organizacji zrzeszających rodziców dzieci z cukrzycą, wreszcie czasami kadrę pedagogiczną szkolą sami rodzice diabetyka. To ostatnie rozwiązanie nie jest rekomendowane, lepiej jeśli szkolenie dla nauczycieli poprowadzi osoba neutralna. Rodzicom czasami ciężko o obiektywizm w przekazywaniu informacji o chorobie, a z kolei nauczyciele w kontakcie z rodzicem chorego dziecka niekiedy obawiają się rozmawiać o wszelkich swoich wątpliwościach i lękach związanych z czekającymi ich obowiązkami.
Cel szkolenia dotyczącego cukrzycy dla nauczycieli
Celem szkolenia jest przygotowanie nauczycieli do sprawowania opieki nad dzieckiem z cukrzycą. Nie oznacza to jednak, że po szkoleniu jego uczestnicy będą ekspertami w temacie, z wiedzą podobną do tej, jaką posiadają rodzice dziecka. Optymalnie jest, jeśli po szkoleniu kadra pedagogiczna nie boi się cukrzycy, a osoby mające bezpośredni kontakt z chorym uczniem są gotowe do współpracy z dzieckiem i jego rodzicami i do praktycznego nabywania kolejnych umiejętności.
Szkolenie powinno być dostosowane do specyfiki danej szkoły – nieco inne kwestie będą interesowały opiekunów dziecka w wieku przedszkolnym, inne nauczycieli w gimnazjum.
Tematy, które na pewno warto poruszyć na szkoleniu:
- różnice pomiędzy cukrzycą typu 1. a cukrzycą typu 2.;
- zasady leczenia cukrzycy typu 1.;
- pomiary glikemii – jak, kiedy, jakie są normy glikemii;
- podawanie insuliny – jak, kiedy, kto odpowiada za wielkość wstrzykiwanej dawki;
- sytuacje szczególne – hipoglikemia i hiperglikemia;
- zasady postępowania przy hipoglikemii lekkiej i hipoglikemii ciężkiej (z utratą przytomności);
- zasady podejmowania przez diabetyka wysiłku fizycznego;
- problemy emocjonalne ucznia z cukrzycą;
- wyjazdy na zieloną szkołę i wycieczki szkolne.
Lista zagadnień nie jest oczywiście zamknięta. Edukator powinien zachęcać uczestników szkolenia do dyskusji, do zadawania pytań, dzięki czemu pojawia się możliwość dostosowania przekazywanych informacji do potrzeb konkretnych nauczycieli i konkretnej placówki.
Szkolenie na temat opieki nad małym diabetykiem – i co dalej?
Bezpośrednio po szkoleniu i bazując na wiedzy, jaka została przekazana, placówka powinna opracować własne procedury postępowania z uczniem z cukrzycą. Procedury powinny być jak najlepiej dostosowane do potrzeb danej placówki, choć niestety szereg szkół i przedszkoli korzysta z zamieszczanych w internecie gotowców, traktując ten obowiązek jako formalność.
Tymczasem procedury mają duże znaczenie, bo porządkują działania, w szczególności w sytuacjach trudnych, takich jak ciężkie niedocukrzenie. Dobrze jeśli edukator, który prowadzi szkolenie, jest w stanie wspomóc placówkę w rzetelnym opracowaniu tego dokumentu. Tego na pewno szkoły powinny oczekiwać po szkoleniach, za które płacą.





