Niedocukrzenia i przecukrzenia podczas pobytu w szkole to największe wyzwania dla nauczycieli mających sprawować opiekę nad uczniem z cukrzycą oraz dla jego rodziców, którzy muszą zaufać, że ich dziecko mimo ryzyka nieprawidłowych glikemii będzie w tym czasie bezpieczne.
Hipoglikemia i hiperglikemia w szkole

Nauczyciele opiekujący się dzieckiem z cukrzycą powinni znać zakres glikemii, który jest dla ucznia bezpieczny i który nie wymaga od nich żadnych dodatkowych działań. Aby mieć pewność, że nikt się nie pomyli w interpretowaniu wyników pomiarów, można przygotować „ściągi” dla nauczycieli, które będą wisiały w widocznym miejscu w klasie lub będą przyklejone do etui glukometru. W przypadku uczniów starszych, którzy są pod opieką wielu nauczycieli, warto normy glikemii zapisać w dzienniku, tak aby każdy prowadzący lekcję w danej klasie mógł do nich zajrzeć.
Obserwuj ucznia z cukrzycą
Dla bezpieczeństwa dziecka bardzo ważne jest uświadomienie nauczycielom, że nieprawidłowe wartości glikemii dają zazwyczaj konkretne objawy. Najczęściej są one indywidualne, dlatego rodzice powinni przekazać szkole szczegółowe informacje, jak hipoglikemia i hiperglikemia objawia się u ich dziecka (bo edukator na szkoleniu może opowiedzieć o tym tylko w sposób ogólny, teoretyczny). Najważniejsze jest to, by nauczyciele nauczyli się obserwować ucznia z cukrzycą. Nie muszą idealnie rozpoznawać, czy jego nieco „dziwne” zachowanie to objaw zbyt niskiego, czy zbyt wysokiego poziomu cukru we krwi, ale muszą wiedzieć, że zawsze w takiej sytuacji należy skontrolować glikemię. Dalsze działania należy podejmować na podstawie wyniku.
Czytaj więcej: Jakie są objawy hipoglikemii?
Nauczyciele niekiedy mają opory, by po raz kolejny wykonywać badanie poziomu cukru glukometrem, bo zawsze wiążę się to z ukłuciem palca, co dla młodszych dzieci jest problematyczne. Trzeba jednak im wytłumaczyć, że lepiej wykonać o jeden pomiar za dużo niż o jeden za mało. Nauczyciel, także dla swojego komfortu pracy, ma prawo poprosić ucznia o kontrolny pomiar zawsze wtedy, gdy ma podejrzenia co do jego aktualnej glikemii.
Aby nauczyciel mógł zaobserwować symptomy nieprawidłowych glikemii, uczniowie z cukrzycą nie powinni siedzieć w ostatnich ławkach.
Wahania glikemii to codzienność diabetyka
Duża zmienność glikemii wpisana jest w specyfikę cukrzycy typu 1. Nauczyciele powinni mieć świadomość tego, że wahania cukrów nie świadczą o tym, że dziecko jest leczone nieprawidłowo lub że oni sami robią coś źle. Jednocześnie powinni wiedzieć, że zarówno zbyt wysokie, jak i zbyt niskie wartości są równie niebezpieczne dla zdrowia diabetyka. Stąd obowiązkiem ucznia jest regularna samokontrola, przy której w przypadku dzieci młodszych i niesamodzielnych powinien asystować nauczyciel. Rodzice powinni przekazać szkole dokładne wytyczne, w jakich sytuacjach konieczny jest pomiar cukru oraz kiedy konieczne jest podawania insuliny.
Czytaj także: Hipoglikemia z utratą przytomności w szkole
Kiedy kontrolować glikemię i podawać insulinę w szkole
Kontrola glikemii powinna się odbywać:
- przed każdym posiłkiem;
- przed zajęciami wychowania fizycznego;
- po zajęciach WF-u;
- zawsze wtedy, gdzie dziecko wygląda lub zachowuje się inaczej niż zwykle oraz gdy zgłasza gorsze samopoczucie;
- nie rzadziej nić co 3 godziny.
Insulina w czasie pobytu dziecka w szkole musi być podana:
- przed posiłkiem, np. przed drugim śniadaniem;
- w sytuacji przecukrzenia.
Przed hipo- i hiperglikemią dzieci młodsze w równym stopniu chronią regularne pomiary glikemii, jak i to, że są obserwowane przez swoich opiekunów, którzy potrafią odczytać symptomy świadczące o nieprawidłowych poziomach cukru i odpowiednio na nie zareagować.





