Wahania poziomu cukru we krwi są nie do uniknięcia podczas leczenia insuliną, dlatego ważne, by nauczyciele wiedzieli, jak postępować w przypadku wystąpienia hipoglikemii u dziecka.
Epizod hipoglikemii w szkole - co robić i jak pomóc dziecku?

To, czego najbardziej obawiają się nauczyciele mający w klasie ucznia z cukrzycą, a także rodzice małych diabetyków, to epizody niedocukrzeń podczas pobytu w szkole. Niestety wahania poziomu cukru we krwi są nie do uniknięcia podczas leczenia insuliną, dlatego jednym z najważniejszych elementów szkoleń dla rady pedagogicznej są właśnie sposoby postępowania przy hipoglikemii.
Niedocukrzenia dzielimy na lekkie i ciężkie, czyli takie, przy których dochodzi do utraty przytomności. To, przy jakiej wartości cukru diabetyk traci świadomość, jest kwestią indywidualną, u jednego będzie to cukier rzędu 40 mg/dl, u innego dopiero 15 mg/dl. Najważniejsze jednak jest to, by zdiagnozować niedocukrzenie jak najwcześniej i odpowiednio na nie zareagować, nie dopuszczając od skrajnie niskich glikemii.
Czytaj także: Przyczyny hipoglikemii
Postępowanie przy niedocukrzeniu lekkim: pomiar glikemii i węglowodany proste
Każde niecodzienne, „dziwne” zachowanie dziecka z cukrzycą wymaga kontrolnego pomiaru glikemii. Jeśli potwierdzi on niedocukrzenie, należy podać dziecku cukry proste, najlepiej w postaci czegoś do picia.
Uczniowie z cukrzycą powinni mieć w szkole zapas węglowodanów prostych na wypadek niedocukrzenia. U młodszych dzieci dobrze sprawdzają się soczki ze słomką albo glukoza w żelu pakowana w saszetki. W przypadku lekkiego i umiarkowanego niedocukrzenia wystarczy spożyć około 15 g glukozy, czyli 1,5 WW. Jeśli uczeń nie ma ze sobą niczego słodkiego, należy podać mu pół szklanki wody lub herbaty osłodzonej dwiema łyżeczkami cukru.
Po podaniu dziecku węglowodanów prostych trzeba odczekać ok. 15 minut i ponownie zmierzyć cukier (zasada 15 na 15, czyli 15 g glukozy i ponowny pomiar po kwadransie). W tym czasie uczeń powinien być pod obserwacją nauczyciela. Czyli jeśli np. niedocukrzenie zdarzyło się w czasie przerwy, nie powinien opuszczać klasy.
Postępowanie przy niedocukrzeniu lekkim: węglowodany złożone i kolejny pomiar
Jeśli ponowny pomiar wskaże wynik prawidłowy, dziecko ewentualnie może zjeść małą przekąskę z węglowodanów złożonych. Trzeba to ustalić z rodzicami ucznia. Niektórzy diabetycy po niedocukrzeniu nie spożywają dodatkowych posiłków, u innych jest konieczne, by nie dopuścić do kolejnego epizodu hipoglikemii w krótkim czasie.
Jeśli przy powtórnym pomiarze glikemia nadal jest zbyt niska, ponownie trzeba podać dziecku ok. 15 g węglowodanów i ponownie skontrolować cukier za 15 minut (zasada 15 na 15).
Do ustalenia z rodzicami dziecka pozostaje kwestia, czy powinni być oni informowani telefonicznie o każdym epizodzie zbyt niskiego cukru, czy też nie.
Czytaj także o postępowaniu przy hipoglikemii z utrata przytomności w szkole











