Do niedawna przyjmowało się, że osoby z cukrzycą, nawet prawidłowo leczoną, nie mogą pracować w zawodach, w których można spowodować zagrożenie dla osób trzecich. Sytuacja zmieniła się w 2012 roku, gdy Kanada i Wielka Brytania po raz pierwszy wydały diabetykom licencje pilota samolotów pasażerskich.
Cukrzyca u pilota samolotu – to nie problem, jeśli jest prawidłowo leczona

Jeszcze niedawno przyjmowało się, że osoby chorujące na cukrzycę powinny pracować przede wszystkim umysłowo i unikać pracy fizycznej, ponieważ nagłe skoki poziomu glukozy we krwi mogą u nich powodować okresowe osłabienia. Ze względu na swoją przypadłość diabetycy nie mogą też pracować jako piloci samolotów pasażerskich – ale zasada ta nie obowiązuje we wszystkich krajach.
Cukrzyk może być pilotem w Kanadzie i Wielkiej Brytanii
Od 2012 roku Kanada i Wielka Brytania wprowadziły możliwość ubiegania się o licencję pilota samolotów pasażerskich dla osób z cukrzycą. Diabetycy muszą jednak spełnić kilka warunków. Po pierwsze muszą prawidłowo leczyć cukrzycę, przede wszystkim insuliną. Ryzyko pojawienia się zasłabnięć u kandydatów na pilotów musiało być oszacowane jako niewielkie. Po drugie przyszli piloci muszą przechodzić specjalny protokół regularnych badań.
Czytaj więcej: Samokontrola w cukrzycy
Do tej pory około 70 osób z cukrzycą zostało pilotami samolotów pasażerskich. Wszyscy ci diabetycy byli wnikliwie badani przez około dwa lata od momentu rozpoczęcia pracy.
Brak epizodów powodowanych przez hipoglikemię i hiperglikemię
Protokół badań stosowany w liniach lotniczych zakłada, że każdy z pilotów z cukrzycą bada poziom glukozy we krwi trzykrotnie przed każdym lotem – odpowiednio: dwie godziny, godzinę oraz 30 minut przed lotem. Jeśli którykolwiek wynik odbiega znacznie od normy, pilot nie może lecieć.
W czasie lotu badania powtarzane są co godzinę, a ostatnie musi odbyć się nie wcześniej niż 30 minut przed lądowaniem. Jeśli w którymkolwiek z badań poziom glukozy będzie znacznie odbiegał od normy – pilot zmuszony jest do przekazania sterów drugiemu pilotowi.
Przez dwa lata badań nie odnotowano u pilotów z cukrzycą żadnych epizodów związanych z nagłymi zmianami poziomu glukozy we krwi – poziom ten w 95 proc. odczytów był u chorych prawidłowy. To świetny wynik i zarazem kolejny dowód na to, że w leczeniu cukrzycy bardzo ważna jest prawidłowa kontrola glikemii.
Czytaj więcej: Pierwszy automatyczny system kontroli glikemii dla chorych na cukrzycę typu 1.







