Przejdź do treśći

Artykuł

Dieta ciężarnej z cukrzycą ciążową

talerz z jedzeniem ustawiony na stole

Odpowiednia, zrównoważona dieta zazwyczaj wystarcza, by uporać się z problemem cukrzycy ciążowej. W połączeniu z wysiłkiem fizycznym pozwala uniknąć leczenia farmakologicznego.

Cukrzyca ciążowa rozwija się na skutek działania hormonów ciążowych i po rozwiązaniu jej objawy zazwyczaj ustępują. Podstawowym elementem leczenia cukrzycy ciążowej jest stosowanie odpowiedniej diety i dobrze dobranych aktywności fizycznych.

Dieta w cukrzycy ciążowej. Gdzie szukać pomocy?

W zaplanowaniu odpowiedniej diety w przypadku wystąpienia cukrzycy ciążowej pomocny będzie  dietetyk lub diabetolog. Dieta kobiety ciężarnej z cukrzycą powinna być odpowiednio kaloryczna oraz odżywcza, tak by zapewnić zdrowie matce oraz prawidłowy rozwój dziecku. Przestrzeganie diety zaleca się także po zakończeniu ciąży, ponieważ ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. jest znacznie większe u kobiety, która chorowała na cukrzyce ciążową, a dieta skutecznie je redukuje.

Dieta w ciąży – ważny jest odpowiedni plan dietetyczny

Plan dietetyczny pomoże w utrzymaniu poziomu cukru w zakresie zalecanych wartości. Plan powinien wskazywać, jakie produkty spożywać, jak dużo oraz jak często. Wszystkie te aspekty są niezwykle ważne w utrzymaniu poziomu glukozy na odpowiednim poziomie.

Rady dietetyczne dla ciężarnych z cukrzycą ciążową

  • Jedz różnorodne pokarmy, które zapewnią odpowiednią ilość energii oraz węglowodanów dla aktywności każdego dnia. Zaleca się, aby dziennie spożywać 3 główne posiłki oraz 2 do 4 przekąsek w ciągu dnia o stałych, ustalonych godzinach.
  • Nie opuszczaj posiłków. Spożywanie ich o stałych porach jest bardzo ważne dla utrzymania poziomu glukozy w normie.
  • Śniadanie jest bardzo ważne! Większość kobiet zgłasza nieprawidłowe wyniki pomiaru cukru właśnie rano, dlatego bardzo istotne jest odpowiednie zaplanowanie śniadania. Powinno się w nim ograniczyć pokarmy bogate w węglowodany (tj. chleb, płatki śniadaniowe, owoce czy mleko). Natomiast pokarmy bogate w białko (tj. ser żółty, jajko) powinny stanowić większą część posiłku.
  • Przy wyborze pokarmów bogatych w węglowodany staraj się wybierać jedzenie obfitujące w węglowodany złożone, czyli takie, które podlegają wolniejszemu trawieniu, przez co poziom cukru nie wzrasta bardzo szybko po posiłku.
  • Należy ograniczyć spożycie kolorowych napojów, soków owocowych, wód smakowych itp. Ich spożycie bardzo szybko podnosi poziom cukru we krwi, co może łatwo doprowadzić do przekroczenia dopuszczalnej normy.

Aktywność fizyczna w ciąży

Nieduże zwiększenie aktywności fizycznej w ciąży również może pomóc w utrzymaniu odpowiedniego poziomu cukru we krwi. Jednak zanim zdecydujesz się na nową aktywność fizyczną, skonsultuj ją z lekarzem prowadzącym ciążę. 

Poznaj naszego eksperta

Krzysztof Piersiała

Krzysztof Piersiała

Student V roku kierunku lekarskiego Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Zainteresowany przede wszystkim chorobami zakaźnymi, endokrynologią oraz laryngologią. Aktywnie działający naukowo oraz publikujący wyniki swoich prac w prasie medycznej.

Zobacz także